7 Aralık 2012 Cuma

File Elbise için Kalıp Çıkarma...

Merhaba arkadaşlar. Bugün birçoğunuzun bildiği gibi cuma ve pazar vardı kumaş alabilirdim ama almadım. Aslında sabah kalktığımda hala gidip bir bakayım güzel birkaç kumaş alayım diye geçiyordu içimden ama gitmedim. O kadar fazla kumaşım varki aldıkça da alıyorum kendime engel olamıyorum bari gitmeyeyim dedim. Hem arabayı Emre aldı ve dolmuşlarla gidip bir de dönerken kumaşları taşımak zor oluyor ve hava da yağmurlu üşendim de yani anlayacağınız :) İyi oldu. Önce evdeki stokları bitireyim yoksa başka bir oda daha lazım olacak kumaşlara :) Daha büyük eve de çıkamam onlar için :) Şaka bir yana aslında Dikiş etkinliği için dikeceğim elbise için kumaş almak istiyordum ama uygun kumaşım zaten var evde :) Pazarda olduğundan daha çok kumaşım vardır belkide :) Abartmadan asıl konuya geçmek istiyorum :)
File detaylı elbisemi yayınladıktan sonra bir mail aldım ve sevgili Pınar Hanım benden bu elbiseyi dikebilmek için yardım istiyordu. Elbisenin kalıbını paylaşmamı istedi fakat sizin de bildiğiniz gibi ben kalıp kullanmıyor elbiselerimden kalıp çıkarıyorum :) Onun için Pınar Hanıma kendi elbisemin ölçülerini yazacağımı söylemiştim ama dün uğraşırken aklıma geldi ve Pınar Hanım'ın ölçülerini alıp bizzat onun için model çıkarayım dedim :) Ve biraz önce oturdum ölçtüm çizdim ve Pınar Hanım'a yardımcı olacağını umduğum bu postu hazırladım...
Öncelikle şunu belirtmeliyim: Ben kışlık fakat esneyen bir kumaş kullandım aşağıda verdiğim ölçüler ise normal bir kumaş içindir, esneyen bir kumaş kullanıp üzerinize daha fazla oturmasını istiyorsanız birkaç cm daha ölçüleri küçültmeniz gerekir...Kullandığım file de merserize esneyen bir fileydi üzerime daha kolay oturdu. İlk dikişleriniz ise, hafif esneyen kumaşlar kullanmanızda yarar var ben jarse dike dike geliştirdim dikişlerimi :D
Gel gelelim çizimlerle anlatıma:
Öncelikle bir kağıt alıp ortadan çiziyoruz. Bu çizim elbisenin önden görünüşü içindir ölçüler önden kesilecek ölçüleri ifade ediyor...


Yukarıdaki resimleri Pınar Hanım'ın verdiği ölçüler doğrultusunda çizdim ve anlatmaya başlıyorum... Bazı ölçüleri Pınar Hanım vermediği için kendim mantıksal çıkarımla koydum. Pınar Hanımla ölçülerimiz hemen hemen aynıymış sadece Boyu benden kısa ve Pınar Hanım da 38 beden gitiniyormuş onun için ölçüler 38 bedeneuygun olacaktır... Benim elbisemden birkaç cm oynayan yerleri var sadece...
1. Omuz hizamız... Omuz genişliğinin 9-10 cm olduğunu söylemiş ve boyun da yaklaşık 20 cm olacağından 40 cm bir omuz genişliği olacaktır. 
2. Göğüs 96 cm imiş bunu ikiye böldüm ve 48 cm lik bir ön belirledim. Aslında önden göğüsler olduğu için arkadan daha fazla kumaş gerekir öne tam olarak ikiye bölünmesi mantıklı değil ama onu zamanla dikiş yaparken siz belirleyeceksiniz. Arkadan dikerken daha içten alacaksınız dikişlerinizi sırtınız düzgün duracak. 
3. Bel: Belin en innce yerinin 77 cm olduğunu söylemişsiniz onun için ikiye bölüp bel kısmını 39 cm olarak aldım.
4.Göbek: Siz göbekten ölçüm yapıp 86 cm demişsiniz ikiye bölersek 52 cm önden göbek çıkacaktır.
5. Kalça: Kalça genişliğinizi vermemişsiniz ama ben kendi ölçülerimle neredeyse aynı olduğunuz için 104 cm olduğunuzu düşünerek 52 cm lik bir kalça çizdim sizin için.
6. Etek boyu: burada uzunluk tamamen size kalmış onun için onu dikiş kısmında halledersiniz. Diktikten sonra giyinin ve duruşuna bakın ondan sonra kenarlardan ne kadar daraltacağınzı belirleyin...
Bu ölçümlerde yükseklikleri yazmadım farkındaysanız çünkü omuz-göğüs altı, göğüs altı-omuz gibi ölçüleri de ölçüp çizelgede uzunlukları yazarsanız nereden keseceğinizi daha net görürsünüz yukarı aşağı sapma olmasın :)
7. Bunu en son yazdım çünkü koltuk altı genişliğinizi de vermemiştiniz onu da ben yine kendiminkinden yola çıkarak sizinki de 90 cm olur düşüncesi ile 45 cm olarak belirledim...

Yukarıdaki resimde göründüğü gibi 1 ve 7 arasına çizeceğiniz eğik bir çizği sizin kol boşluğunuzu oluşturacak.. Yapacağınız şey bundan sonraki diğer noktaları da dik değil eğik çizgilerle birleştirmek ve aşağıdaki resmi oluşturmak...
Bu resimde de görndüğü gibi yapmak istediğiniz elbisenin genişliklerine bakarak doğru bir ölçüm yapmışsınız diyorum :) Boyutlar kağıt üzerinde birebir değil elbet ama ben %lik açısını küçülttüm daha mini boyutlara taşıdım :) 10 cm üzerinden çizdim yani, ölçümler birebirdir onun için :)


Elbisenin kolalrını da çizersek yukarıdaki gibi olacaktır. Kırmızı kalemle de filenin olacağı bölümü belirledik..


Daha sonra kol uzunluğunuzun 47 cm olduğunu söylemiştiniz siz yine de tekrar ölçün  benimki 65 cm falan :) emin olmadan kesmeyin :) Ya da uzun kesin kısaltırsınız. Sonra bakarsınız hata payınıza ne kadar uzun kesmişsiniz ne kadar kumaş kısaltmak zorunda kaldınız diye bir hadaki sefere onu da değerlendirirsiniz :) Bunlar hepsi diktikçe oluşacak şeyler bence :)
Koltuk altı uzunluğunu hiç ölçmem aslında.. Kol kalıbıma göre yaparım da burada yine de sizin için ortalama olarak 42 cm gibi bir uzunluk olur diye düşündüm ama dediğim gibi benim Dikiş kalıpları bölümündeki kol kalıbını alın size uyacaktır. Sadece uzunluğunu kendinize göre ayarlayacaksınız..
Burada önemli olan filenin koltuk altı hizasından 4-5 cm daha aşağıda bir yerden kesmeniz gerektiği. Kırmızı kısma dikkat edin dikiş payıdır o . Hem koltuğun tam altından dikmek zordur hem de o kadar fazla dikişle koltuk altında rahatsızlık hissi verebilir. Ben bu file kumaşın birleştiği yerde fileyi 4-5 cm lik bir göğüs üstüne doğru kestim. Elbise kumaşını kıvırdım içe doğru ve fileyi üzerine iğneledim üstünden diktim. Sen ikisini de içten dikebilirsin ya da fileyi içe alıp kumaşı onun üzerinde tercih edersin bilemiyorum ama nasıl yaparsan yap koltuk altından birkaç cm aşağıda dik kullanım rahatlığı açısından.. Yoksa kolunu kaldırdığında yırtılma falan olabilir filenin özelliğine göre. 
NOT: burada dikiş payları yoktur. Sen iğneyle kumaş üzerinde bunu belirledikten sonra birkaç cm dışından kesmelisin dikiş için..

Burada da son halini görüyorsun senin için çıkardığım kalıbın. Dediğim gibi yüksekliklerini sen belirlemelisin bu noktalar arasındaki. Kumaşı koyarsın yere ister iğnelerle işaretle ister sabunla çiz buraya çizer gibi noktaları belirleyeceksin sadece. Ben iğne tercih ediyorum daha kolay oluyor çizgi çöplüğüm olmuyor sonra.. İstediğin değişikliği bu kalıp üzerinde yapabilirsin, kolsuz, mini, çan istiyorsan belden genişleyen... 
Arkadan nasıl yapıldığına gelince :
Arkadan kesimlerde bir de düzgün durması için ortadan da dikiş yapıldığı için birkaç cm de ortadan dikiş payına ekle. Ben şöyle yapıyorum ön kısmı kestikten sonra ikiye katlıyorum yani şekildeki orta çizgiden katlamış oluyorum. Kumaşın üzerine koyup bir de orta kısım için dikiş payı bırakıyorum...Anlatabildim mi bilmiyorum ama dediğim şu ki bir de sırtından dikiş ineceğini unutma ve dikiş payını hesaba kat.
Ayrıca göğüs kısmında yazarken belirtmiştimki göğüs bölgesinde ön ve arka orantısızlığını da bu arka dikişte gideriyorum ben. Biraz daha içten alarak diktiğimde sırt kısmı da düzgün duruyor potluk oluşmuyor. Bel kısmını da ona göre daha içten alıp beline oturmasını da sağlayabilirsin. Çok fazla potluk kalıyorsa çok da derine dalmadan dikmek lazım gerekirse sağda soldan pens yapmak daha mantıklı olur çok ince bellerde...
Anlatabildim mi bilemiyorum Pınar Hanım ama umarım yardımcı olmuştur. Yine de siz bana anlamadığınız yerleri sorun ben olmadı daha fazla fotoğraf ve çizim hazırlamaya çalışırım :)
Neşeli Dikişler :)

22 yorum:

  1. PINAR:Ne diyebilirimki çook çook teşekkürler. bundan daha güzel anlatamazdınız. Sayenizde dikiş mantıgını çözdüm sanırım. nasıl teşekkür etsem azdır size.:)içimden sizi öpmek geldi:*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pınar Hanım hepsi basit matematik sadece :) ileride yaka dikmesidirrrr, ceket kolu yapmasıdırrrr, volandır, bebe yakadır, pantolondur gibi sorunlarınız olursa yine gelin birlikte öğrenelim bilmiyorsam da :) Ne demek estağfurullah yardım edebildiysem ne mutlu bana :) Ama elbiseyi dikip giyinin ve bir fotoğraf isterim bakalım anlatabilmiş miyim Pınar Hanımcım :) Ayrıca kilolu falan değilsiniz hatta zayıfsınız sadece azcık boyunuz benden kısa yoksa benim de ölçülerim aynı bakmayın kalem etek giyerek kalem gibi durmaya çalışıyorum haha :) Neşeli dikişler :) Öpücüklerimi gönderdim bile ben size sarılmış kadar oldum :)

      Sil
    2. balık elbise kalıbıyla ilgili yazı video bekliyorum

      Sil
    3. merhaba ilk kez rast geldim ve çok beğendim çok güzel sizden ricam olacak balık elbise ile ilgili dikim yada çizimiyle ilgili bir bilgilendirir seniz düğün için kumaş alacağım fakat elime yüzüme bulaştırmaktan korkuyorum lütfen yardımcı olun

      Sil
    4. Sevgili Adsız :)
      Dikimi ile ilgili görsel ekleyemem çünkü bu aralar balık elbise dikim planım yok fakat çizimini yapıp ekleyebilirim :) O olur bakın :) Yardımcı olabilirsem sevinirim fakat bir tarih veremem bir-iki hafta sürebilir yoğunluktan dolayı, sakın ilgilenmediğimi düşünmeyiniz :)

      Sil
  2. bende yakında dikişe başlıycam,makınamı alıyorum :) yardım alabilirmiyim sizden gerektiğinde :)
    http://benlimoda.blogspot.com/ banada beklerim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz azten dikiş yapmıyor muydunuz :) Balık etek peplum tasarımınızı görmüştüm ve harika olmuş :) Yeni makinanızla yeni dikişlere yelken açıyorsunuz anlaşılan... elbette yardımcı olurum :) Yeterki bildiğim birşey olsun bilmiyorsam da bir şekilde araştırır buluruz ne olacak :)

      Sil
  3. başınız dara düşerse şenay'ı arayın... blog dünyasının meleği Şenay üşenmez bilgilerini paylaşır. edirne'nin gülü ,marifetin çalışkan üyesi, blog dünyasının atom karıncası şenay.... maşallah nazar değimesin arada nas felak oku canım.
    benim de planlarım arasında harem pantolon dikmek var. ama nerdee bende sendeki azim.dökümlü kadife kumaş bulmam lazım. bu kadife de çok pahalı yahuu !!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :D Filizcim o kadar var mıyım ben yahu :) Benden mi bahsettin yanlışlıkla başkasını mı anlattın :) Şaka bir yana o kadar olmasam da seviyorum yardım etmeyi ne yapayım :)
      Harem pantolon tarzı birşey ben de istiyorum ama daha dikme girişimine başlamadım aklıma da getirmiyorum listenin sonlarında :) Kadife kumaşlar hakkında da hiç bir fikrim yok gözümün önüne koysalar göremiyorum :) Algıda seçicilik dokunamayınca göz de görmüyor, fiyatını ise hiiiiiç bilmem benden uzak olsun :)

      Sil
    2. yaptığın güzel işler ortada şenay ,ben konuşmasam onlar konuşur yahuu !!

      Sil
    3. :) teşekkür ederim Filizcim becerebiliyorsam ne mutlu bana :)

      Sil
  4. çok güzel ve yararlı bir paylaşım olmuş, insanın hemen bir kumaş alıp elbise dikesi geliyor :) ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Hikmet Bey :)

      Sil
    2. Ama ben bir bayanım :( hikmet bey demişsiniz :( hikmet hanım demek istediniz galiba :))

      Sil
    3. Ay çok afedersiniz kadınsanız tabiki Hikmet Hanım demem gerekirdi ama bir yanlış anlaşılma olmuş benim tarafımdan. Afedersiniz...:)

      Sil
  5. hımm bu şekilde kalıp çıkarmayı bilmiyordum tatlım bende denicem bi gün muhakkak..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esmacıııımmm bak sakın yanlış anlama bu biryerde anlatılan bilindik birşey değil haaaa. Ben bu şekilde yapıyorum ama bilmediğim ilk kez deneyeceğim kıyafetlerde matematiğim budur :) Sayılar yalan söylemez yani :) Sadece ayrıntılara dikkat etmek gerek elbisede önemli detaylar varsa baştan düşünüp ölçüye katılmalı o kadar :)

      Sil
  6. Merhaba Şenay Hanım; bu güzel ve yararlı anlatım için çok teşekkür ederim:) benim gibi bir acemi için çok faydalı oldu sanki daha bir kolaylaştı gözümde büyüyen kalıp ve dikiş olayı. Yalnız benim bir sorum olacak, bebek bekliyoruz inşallah şuan karnım pek çıkmadı ama ilerleyen zaman için çıkmasını göz önüne alarak elbise dikmek istiyorum. Nereden itibaren bolluk vermem lazım acaba, belin en ince yerinden mi, göğüs altından mı? Ve sadece ön parçada mı arka normal mi olmalı? Hamile elbisesi için püf nokta biliyorsanız yardımcı olur musunuz çok mutlu olurum:) Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaaaaaa MariaaaaaM özür dilerim bu aralar pek bir boşladım bloğumu yazını da yayınladım ama cevap vermmekte pek b,r gecikmişim :) Fakat bebek doğmadan yetiştim şükür :)
      Aslında onu da bir çizimle anlatırsam daha iyi olur :) Yakında senin için bir çiizm yayınlarım ama bir hafta veya iki hafta içinde olabilir ya da akşama bile çizebilirim :) Benim işim belli olmaz inan fakat söz veriyorum çizimlerle anlatacağım.
      Aslında hiçbir bilgim yok hamile elbisesi ile ilgili fakat az çok hamilelik nedir biliyorum ve dikişten anlıyorum o nedenle çizerim senin için meraklanma emi :)
      Hayırlı uğurlu olsun ve inşallah sağlıkla doğar bebişin diyorum :)

      Sil
  7. Senay hanim dikis makinasi aldim fakat hic dikis bilgim yok sitenizi gezdim cok guzel seyler var bayildim bende yapmak istiyorum fakat nasil kumas alacagimi bile bilmiyorum bana biraz yardimci olabilirseniz cok sevinirim emeginize saglik...

    YanıtlaSil
  8. Senay hanim yeni bir dikis makinasi aldim fakat dikisle ilgili hicbir fikrim yok sitenizi gezdim ve cok begendim faydalanmak istiyorum fakat nasil bir kumas alamam gerekiyor onu bile bilmiyorum yardimci olursaniz cook sevinirim emeginize saglik

    YanıtlaSil
  9. merhabalar çiziminizi çok begendim mezuniyet elbisemi kendim dikmek istiorum uzun kollu sade bir balık elbise kalıbı için yardımcı olabilir misiniz çok özendim :)

    YanıtlaSil