12 Mart 2013 Salı

Pantolon Kalıbı Çıkarma...

Merhaba arkadaşlarrrr..
Son yaptığım pantolonlardan sonra herkes pantolonlarımı nasıl yaptığımı sorup kalıplarını nasıl çıkardığımı merak etti. Ben de söz vermiş bulundum o nedenle bu yazıyı hazırladım isteyenler için :)
Öncelikle pantolon karışık iş gibi görünse de en karışık kısmı fermuar olup onun da kolayı var. Fakat ben bu yazımda fermuar dikişini anlatmayacağım. Fermuar dikişini resimlerle bir pantolon üzerinde anlatmayı düşünüyorum çünkü başka türlü anlamlı olmayacaktır :) Şimdilik pantolonumuza odaklanalım :)
Bu benim ölçülerimle çıkardığım bir kalıp değil. Geçen yıl bir pantolonumu kumaşın üzerine sererek çıkardım kalıbımı. Bence sizler de eğer bir kalıp edinemiyorsanız esnek oolmayan bir pantolonunuzu üzerinize rahat olabilen bir taneyi kumaşın üzerine yatırın ve ön vearka birer bacaktan çıkarın kalıbını. Sonra da doğrulamasını yaoarsınız. Hiç olmazsa şekil düzgün çıkar böylelikle.. Sizlere kalıbım üzerinden birkaç ayrıntıyı açıklamak istedim ben... Hepsini farklı renklerde yaptım anlaiişılabilir olması için.
A: Arka parça
B: Ön Parça

KESİM

  • A-B olarak siyah çizgiyle gösterdiğim yer bacak  birleşim yerindeki baldırlarınızın genişliği. Yani yapısal ço büyük farklılıklar yoksa A=B olarak alabilirsiniz veya poponuz daha geniş ise A'nın daha uzun olmasını da düşünmelisiniz.
  • Tüm kesimlerde dikiş payını da unutmayınız.
  • Yukarıdaki resim sadece bir bacağınızı gösteriyor. Yani sağ bacağınızın olduğunu farz edersek A parçası arka B parçası ön parçası olacak. Aynısından ters kesip dikersseniz diğer bacağınızı da elde edersiniz.
  • NOT: pantolonlarda en ok yapılan hata kesimler esnasında olur. Bunun nedeni iyi hesaplamamadır. Daha doğrusu kestikten sonra aynı bacaktan iki tane kesilmiş olduğunu farkedebilirsiniz :) Çünkü bir bacağın kesimi diğerinin aynada yansıması gibidir, kumaşın veya kalıbın tersini kullanarak kesmelisiniz. Bunun önüne geçmenin bir püf noktası vardır ve ben hep öyle yaparım dalgınlıkla kesebilirsiniz çünkü. Kumaşı ikiye katlayı kalıbı yatırıp keserseniz bir sağ bir sol bacak ön veya arka parçası kesmiş olursunuz. Bu nedenle pantolonlarda kumaşı ikiye katlayıp kesmeye özen gösterin. 
  • Mor ile gösterdiğim K harfi kalça genişliğinizi gösteriyor. Yanlız bu bir bacak olduğu için kalçanızı her bir parça için 4'e bölmelisiniz çünkü pantolon 4 parça halinde olacak. Etek olsaydı ikiye bölecektik çünkü iki parça. Peki 8 parçalı etekte kaça böleriz her bir ölçüyü 8'e :) Mantık kolay yani :)
  • ÖNEMLİ NOT: poponuz çok geniş veya poponuz yok göbeğiniz çok kocaman ise lütfen bu ölçüleri eşit 4 parçaya bölmeyiniz hiçbir kıyafette. Bu gibi durumlarda ön kısmını ayrı arka kısmınızı ayrı ölçüp ikiye bölerseniz daha güzel bir sonuç elde edersiniz. Etek veya pantolon yan dikişleri düzgün ve nizami şekilde dikilebilir. Yoksa öne doğru veya arkaya doğru çok belirgin kıvrılmalar olur sizi rahatsız edebilir.
  • Kırmızı ile taradığım bölge eğer fermuar yapacaksanız üzerini kapatmak için gerekecek kısım. Fermuarı yan taraftan gizli fermuar olarak da kllanabilirsiniz. Veya o kısmı kesmeyi unuttunuz ekleyedebilirsiniz panik yapmayın :) Çok zor işlemler değiller. Fermuar dikişini başka bir yazımda anlatacağım merak etmeyiniz bence gizli fermuarı tercih de edebilirsiniz o aparata gerek kalmaz azcık daha içerden dikerseniz birbirini kapatmış oldur kumaşlar :)
  • Lacivert BEL/4 bölgesi de belinizin olduğu hiza ve yine orantılı bir vücut söz konusu ise bel ölçünüzü 4'te 1'ine denk gelecektir. Ama göbeğiniz çok büyük ise bu defa ön taraf daha geniş olmalı. Bunun mantığını anlatabilmişimdir umarım.
  • Bel yüksekliği sizin modeliniz ve isteğinize bağlı bir kavram. Yeşil ok yönünde daha uzun keserseniz yüksek belli pantolonlar da yapabilirsiniz.
  • Peki bol paça pantolon için ne yapmalıyım derseniz:
  • Beyaz çizgili kısımgibi keserseniz bol paça pantolonunuz olur.
  • Turuncu kısım gibi gittikçe daraltıp bileklere kadar dar getirirseniz (burda baldırlarınızın ölçülerini de iyi ölçün dar olursa giymekte zorlanmayın) havuç pantolonunuz olur.
  • Mavi 1 civarından keserseniz boyunu şortunuz
  • Mavi 2 civarından keserseniz kapriniz olur.
  • Mor K veya Siyah A ve B yi çok geniş tutarsanız şalvar pantolonunuz bile olabilir :)
Kesim kısmında başka birşey atladım mı bilemiyorum ama Dikiş kısmına geçelim isterseniz oradaki önemli noktaları anlatayım.

DİKİM


  • Yukarıdaki resimde bir bacak ön ve arkası görünmektedir.
  • Öncelikle kumaşın ön kısmı birbirini öpece şekilde parçalar birleştirilir. Yani dikişleri kumaşın arka yüzeyinden yapacağız.
  • X ile gösterilen notalar birbiriyle birleştirilir.
  • Öncelikle LACİVERT ile gösterilen yerler dikilir.
  • Daha sonra KIRMIZI ile gösterilen yerler de dikiş payları göze alınarak dikilir.
  • Aynı işlemleri diğer bacak içinde yaptıktan sonra elinizde iki bacak olacak.
  • Bu defa da ön ve arkaları ve kumaşın önü ve arkası dikkate alınarak dikilmiş olan iki bacağın da GRİ çizgilerle gösterilen kısımları birleştirilir. 
  • Bu aşamada iki bacağın da X ile gösterilen ve dikiş birleşim yerleri birleştirilecek. Yani 4 dikiş noktası da ordan başlamış olacak. İğneyle tutturarak U şeklinde bu kısımları da dikip iki bacağı birleştirin.
  • Eğer fermuar olacaksa ön kısımda fermuarın dikileceği kadar boşluk bırakmayı unutmayın
  • Fermuar yandan olacaksa ise hangi yani istiyorsanız o kısımda azcık fermuar için dikişsiz yer bırakınız.
  • Elinizde iki bacaklı düzgün durmayan çelimsiz bir pantolon olmalı :)
  • Öncelikle tavsiyem üzerinize giyin nasıl durduğuna bir bakın. Dikkat etmeniz gerekenler:
  1. Bel üzerinize oturmuş mu (oturmamış ise arkadan ve yan dikişlerden istediğiniz kadar daraltabilirsiniz. üzerinizdeyken iğnelye işaretleyebilirsiniz veya ön ve arkadan pensler yapabilirsiniz veya pililer yaparak pantolonu hareketlendirebilirsiniz)
  2. Pantolonun ağında bir birikme, büzüşme var mı ? Bunun en temel nedeni genelde içeride çok fazla dikiş payı bırakmanızdır. Öncelikle bir bakın içerde çok fazla dikiş payına hiç gerek yok. Sadece 1-2 cm kadar dikiş payı bırakın veya pantolon ağının olduğu oval kısımlarda dikiş paylarına ÇITLAR yapın. Bu pantolonu rahatlatacaktır. 
  3. pantolon ağındaki kötü görüntünün diğer bir nedeni de fazla bırakılan A-B ve K genişlikleridir. Siz bu genişlikleri özellikle A-B genişliğini çok fazla bırakmışsanız bol olsun diye maalesef bacakarasında kötü görüntü kaçınılmaz olur. Hemen içten daraltma yoluna gidin ve çok üzerinize yapışmasını istemiyorsanız bile bu kötü görüntünün makul dizeye ineceği bir seviyeye kadar içten daraltma yapın.
  4. Boyunuzun da ölçüsünü alın. Topuklu ayakkabıyla mıııı babetle mi daha çok giyecekseniz ona göre boyunuzu da üzerinizde iken belirlemelisiniz.
  • Bel kısmında eğer kemer kısmını yapmayı düşünüyorsanız üzerinize giydiğinizde bel kısmınızın yüksekliğini belirleyin ve kemeri de kesip pantolon beline dikin. Beldeki kemer kısmını da yine fermuarı anlatacağım yazımda anlatmayı düşünüyorum çünkü onun da görsel desteğe ihtiyacı var bu şekilde yazıyla olmaz :)
  • Ben bundan önce paylaştığım iki pantolonumda aşağıda anlattığım bel yöntemlerini kullandım:)
  • Yüksek Bel Kloş Pantolon
  1. kumaş likralı olduğu için fermuar falan kullanmadım. 
  2. Yüksek bel olduğu için ben bu pantolonu mutlaka üzerinde gördüğünüz harici lastikli kemerle kullanacağım orası kesiin veya başka kemerle.
  3. Bek bu pantolonumda kumaşı iki kat içe katlayarak zigzaglarla diktim. Bir kemer yapmadım. Fakat kumaşın aşağı kaymasını önlemek için (malum likralı kumaşlar ağır oluyor) içten ince siyah lastikle tam bel dikişinden diktim. Böylelikle belime daha sağlam oturdu ve aşağı kayma korkusundan kortulmuş oldum. Ama sizler isterseniz pantolon keneri de dikebilirsiniz fkaat yüksek bel de güzel durmaz kaba olurdur herhalde seçim sizin :)
  1. Bu pantolonumda önden fermuar var. Fermuar dikişini daha sonra anlatacağım.
  2. Bu pantolonumda da normal bel olsa da aynı yöntemi kullanıp iki kat içe kızırdım bu defa düz dikişle diktim. Çünkü kumaşım viskon ve esnemiyor. Esnek dikişlerde esneyecek bölümlerde zigzag dikiş kullanmamın nedeni giyerken dikişin patlama olasılığını önlemek. Esnek kumaşlarda bu nedenle fazla zigzag dikiş kullanırım.
  3. Bu pantolona kemer yapabilirdim denedim de fakat kumaşım o kadar narindi ki bozmak istemedim kemeri biraz kaba durur diye tercih etmedim. Biraz da kolayına kaçtım açıkçası , böylesi daha kolay :)
  4. Tunik falan kullanıyorsanız pantolonların üzerine bence en güzel çözüm zaten kemerle uğraşmamak :) Seçim sizin :)
  • Son olarak da pantolonunuzun altını katladığınızda işiniz bitmiş oluyor Geçmiş Olsun :)
  • Umarım anlatabilmişimdir :)
NEŞELİ DİKİŞLERRRRR :)

21 yorum:

  1. veee yine harika ve faydalı bir anlatım
    Ellerine diline gönlüne sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Teşekkürler Özlemcim :) Sırada bir anlatım daha var onu hazırlıyorum.. Söz verdim azcık geçikti ama olsun anca oldu :)

      Sil
  2. sen anlatırsın da olmaz mı :) bal gibi de anlattın ben de bal gibi de okudum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Anlaşılabilir ve faydalı oluyorsa ne ala bana çok mutlu olurummmmmm :) Teşekkür ederim :)

      Sil
  3. işte buuuuuuuu :) ne kadar detaylı bir anlatım olmuş.. harikasın tatlım.
    bir de ilk kez pantolon dikeceğimi düşünürsen yaz için nasıl bir kumaş seçeyim sence? (çok sarsın istemiyorum) şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahhhh Semracııımmm :) Kumaş isimlerini bilsem de sana şu kumaş tam senin istediğin gibi desem ama teknik bilgi yoksunuzyum kimden ve nasıl öğrenirim onu da bulamıyorum :) Yanımda biri olsa da evdeki tüm kumşaları analiz edip şunlar şu kumaş şunun adı şu dese keşke :)
      Viskon kumaşlar yaz için çok uygunlar benim çiçekli pantolonum gibi. Hem kaygan değillerdir ilk kez dikişlerde sorun yaşamazsın hem de her desenini bulabilirsin. Veya likralı kumaşlar da ilk dikişler için uygun olabilir. Viskon kumaşın sıkıntısı çok kolay kırışıyor oolmaları, likralı kumaşların sıkıntısı ise tamamen panuk olmadıkları için daha sıcak tutmaları :) O nedenle pamuk oranı yüksek kumaşları tercih etmeni tavsiye ederim :) Ama adı yok :)

      Sil
    2. harıka bende bı kot tekstıl fırmasında calısıyorum bu konuda mukemmel sayılacak derecedeyım

      Sil
    3. :) Dikiş ustalarındansınız yani :)

      Sil
  4. Çok iyi bir yazı olmuş. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
  5. hehe o benim başıma gelmişti pantolon dikerken 2 sağ ön olmuştu elimde :)))
    çok güzel anlatmışsın canım ellerine sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yemin ederim aklıma geldi senin o muhabbetind e öyle not düştüm :) Çok kolay düşülebilir bir hata o nedenle başta mutlaka dikkat etsinler ki kumaş ziyan olmasın :)

      Sil
  6. şenay, yakında pratik kalıp çıkarma el kitabı diye bir kitap yazarsan şaşırmiyiciğim kuzum :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Yok kuzum haha kim alsın benim kitabımı bloğumda da ulaşabiliyorlar :) Ama aklıma yatmadı değil haha topa tutarlar kız beni bu işin üstadları bu nasıl bir üslup nasıl bir tarz diye :D Kalıpları kırıyorumdur belkide bilmeden haha kalsın kalsın :)

      Sil
  7. şenaycım süpersin yaa. çok güzel anlatmışsın.ellerine sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Teşekkürler Pınarcım :) Umarım işinize yarar canım yaaa aklınızda küçük bir not bile kalmışsa yazdıklarımdan ne güzel :)

      Sil
  8. :) çok teşekkürler

    YanıtlaSil
  9. Cok guzel ve detayli bir anlatim olmus.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :) Çok teşekkür ederim umarım yardımı dokunacak birilerine :)

      Sil
  10. Şenay hanım yine emek vererek hazırlanmış,çok çok anlaşılır faydalı açıklamalar.teşekkürler.

    YanıtlaSil